Barnfotografering

Slänger ju inte ut tips här så ofta, eller ens skriver något här. Men just nu ligger jag i sängen med feber och är alldeles liten och klen. Det går bara strunt på tvn så kan lika gärna dela med mig av min vishet på bloggen.

Mitt tips gäller barnfotografering. I onsdags skulle jag fotografera min kollegas barn och om det är något jag lärt mig så är det att barn är nyfikna och/eller blyga. Därför ser jag till att innan fotograferingen ta mig tid att lära känna barnen. Man får räkna med en timme extra men det är värt det! Det finns inte någon (undantag; modeller) som kan ställa sig framför en kamera och känna sig bekväm om inte fotografen gör det bekvämt. Om man då bara sätter ett barn framför kameran och föräldrarna tjatar "sitt så, le, sträck på dig, fjanta inte" så blir det inga naturliga bilder. Detta är anledningen till att jag inte kan fotografera i en studio, bilderna blir så otroligt forcerade. 

I onsdags till till exempel var jag hos Gunilla en bra stund innan och hälsade på barnen, lekte med dem och byggde upp ett förtroende. Jag flätade lilla Elins hår och kollade på när William breakdancade. Och på lekplatsen lekte vi ihop. Så man får glömma bort kameran ett tag och stilla barnens nyfikenhet. Jag tillochmed lät dem fotografera lite (Medans jag höll i kameran såklart). 

Bli vän med barnen, ta gärna med såpbubblor eller liknande och lek med dem. Annars garanterar jag att det blir stela bilder med uttråkade och tjuriga barn.





Marie

Fin familjebild, Krya på dig vännen, här är vi också sjuka, jag börjar repa mig, men sambon krashad

kramar


Blogg: http://myflowergirl.blogg.se



NAMN
Kom ihåg mig?

EMAIL (publiceras ej)


BLOGG


KOMMENTAR